panelarrow

Oma silm on kuningas: Türgi lõunarannik

Läinud nädala kohtumised Türgi lõunaranniku linnades Adanas ja Mersinis andsid veelkord kinnitust väitele, et oma silm on kuningas. Ja oma kõrvad ja nina ka.
Adana ja Mersini külastuse ELi saatkondade asejuhtidele korraldas eesistujariik Belgia koos Euroopa Liidu Delegatsiooniga. Selliste väljasõitude eesmärgiks on saada rohkem infot kohapealt, kuulda asju, mida Ankaras ei kuule ning sõlmida uusi sidemeid, mis võivad tulevikus marjaks ära kuluda – saatkond kui kontaktide vahendaja peab ju käsnana imama infokilde ja neid sobiva juhuse saabumiseni talletama. 

Adana ja Mersin (elanikke vastavalt 1,5 miljonit ja 900 000) on sarnaste väljakutsete ja eesmärkidega linnad: mikrotasandi suurimaks probleemiks on sisseränne (peamiselt ida-Türgist) ning makrotasandi suurimaks sooviks on kasvatada Ida-Vahemere regiooni edupotentsiaali. Ja seda viimast neil tõepoolest jagub!

Adana külje all külastasime 2006. aastal valminud Bakuu-Tbilisi-Ceyhan naftajuhtme lõppterminali, mis on Türgi suuremaid ja tähtsamaid energiaprojekte. Lisaks kopsakatele transiidituludele on BTC Türgile oluline ka ökojulgeoleku seisukohalt, vähendades liigtihedat tankeriliiklust Bosporuse ja Dardanelli väinadel.

Mersinis saime põhjaliku ülevaate Türgi ühe suurema sadama tööst ning sellega kaasnevatest arendusprojektidest – kõik ikka konkurentsivõimelisuse nimel. Kavandamisel on logistikapark, uus lennujaam ning korralik raudteevõrgustik (praegune on alarahastatud, alaarendatud, alahooldatud ja alakasutatud).

Regiooni ettevõtmistele on kõvasti kaasa aidanud Türgi hiljutised viisavabastuslepingud Araabia ja Aafrika riikidega. Või nagu Adana kaubanduskoja esindaja sedastas: „Kaubandus on parim naabruspoliitika“. Ida-Vahemere linnad on seetõttu oivaliseks väravaks ärisidemetes Lähis-Idaga.

Samal ajal jätkub surve suuremateks edusammudeks Euroopa Liidu suunal, seda nii praktilistest kui veendumuslikest kaalutlustest lähtudes. Mersini ettevõtjad pressivad tugevalt selle nimel, et Türgi toll muutuks lõpuks ometi efektiivseks, „euroopalikuks“. Toimuvad õppereisid Euroopa sadamatesse, kus töö käib 24h, kõik on elektrooniline ning toll on teenusepakkuja, partner, mitte takistus. 
Adana kaubanduskoda on muu töö kõrval pühendunud kodanike teavitamisele liitumisest Euroopa Liiduga. Loodud on EL infokeskus ja kaubanduskoja ruumes tegutseb Enterprise Europe Networki kontor, koda korraldab eri sihtgruppidele mõeldud seminare ja üritustepäevi.

Türgi on eripalgeline. Kontrast Istanbuli ja maapiirkondade vahel on endiselt märkimisväärne, samas õhkub nendest maapiirkondadest niisugust dünaamikat ja arengupotentsiaali, et hea Soome kolleegi sõnu kasutades „piisab vaid ninaga õhku vedada, tundmaks edu lõhna“.

Piia Soms
Ankara saatkonna poliitika- ja majandusdiplomaat

FacebooktwittermailFacebooktwittermail